Følger du med på Instagram, så lagde jeg i sidste uge et billede op, hvor jeg sidder på en yogamåtte i Spartahallen, med ængsteligt udtryk og klamme hænder: Jeg skulle til ‘Yoga for løbere’!

Jeg havde egentlig allieret mig med min gode, og meget yogakyndige, veninde Dorthe, men hun måtte forlade salen i hast før timen startede, pga. et tragisk trafikuheld med deres hund involveret (R.I.P. Ossy). Det gjorde naturligvis ikke den indre uro mindre.

I salen sad mindst 100 løberagtige typer på måtter rundt i salen. Enkelte genkendte jeg fra løbermiljøet. Flere af dem så også lidt anspændte ud! Af en eller anden grund havde vi placeret os på forreste række, Dorthe og jeg, hvilket også bidrog til de fugtige hænder.

Heldigvis var yogainstruktøren Susanne Lidang både nede på jorden, humoristisk og virkelig dygtig, og hun formåede faktisk at føre os alle helskindet igennem timen. Jeg ved dog ikke med Finn nede på bagerste række, som var en af de få mænd. Finn er du ok?

Susanne har bla. skrevet bogen ‘Yoga for løbere – og luntere’ og har i samarbejde med Sparta arrangeret de her fyraftens-yogatimer flere gange. Jeg synes jo det er fedt, når ‘normalen’ brydes lidt og der kommer andre ting på programmet end kun løb.

‘Stående due’ udført af Susanne Lidang

Min balance er stadig i den dårlige ende, og jeg havde svært ved at stå stille i øvelsen ‘Stående due’, hvor man stående, løfter det ene ben og smækker det hen over knæet på det andet, men man bukker sig henover benet og holder balancen!

Den sværeste af alle øvelserne, var faktisk at få alle 5 fingre ind mellem tæerne! Det skulle være fantastisk for fødderne og modvirke alverdens skavanker. I alle øvelser fyldte fødderne meget, og vigtigheden i at få dem strukket, bukket, masseret og aktiveret. Jeg har selv døjet med svangsenebetændelse sidste år, og vil bestemt lave den øvelse hyppigt.

Yoga

Fuld fokus!

‘Løberhilsen’ var en af-art af den kendte ’solhilsen’, men specialt udviklet til løbere. Se den udført af Susanne Lidang her i videoklippet (klik på billedet):

Løberhilsen

Løberhilsen

Jeg skipper oftest den klassiske udstrækning efter en løbetur, men Susanne anbefalede at man som løber, laver øvelserne før træningen, som en slags opvarmning til de stive lemmer. Der var masser af gode øvelser hun førte os igennem, og jeg glæder mig til at læse bogen hun har skrevet, da jeg selv kan lære meget. Det er denne her: ‘Yoga for løbere – og luntere’

Namesté i nytolkning – af mig 😉

Jeg havde fejlbedømt mine egne evner til at lave de uvante øvelser, men i virkeligheden gik det over al forventning, og det var tilmed sjovt, hårdt og afslappende på én gang. Jeg faldt næsten i søvn til den sidste afslappende øvelse…..Zzzzzzzzzz.
Meditation dyrker jeg jævnligt selv og er uddannet instruktør, men yogaen er ny for mig.

Yoga for løbere

zzzzzzzzzz……..

 

Alt i alt en stor oplevelse, som gav masser af inspiration til mig selv –> og dem jeg løber med!

___________

 

 

På løbefronten går det rigtig fint for tiden. Jeg bruger mest tid på at træne andre løbere til at nå deres mål, og jeg elsker at kunne give noget videre. Jeg selv får masser af træning på den måde, men mister lidt min egen målrettethed med træningen selv, af den årsag. Jeg starter dog op midt i maj, på mit halvmaratonprogram, så jeg er klar til Cph Half i september.

Har også netop tilmeldt mig Moseløbet (5 km) 27. maj og Cph Wo/Mens Race (5 km) 9. juni. Begge løb er nogle af de mest festlige på hele året, hvor det sociale prioriteres ligeså højt som selve løbet! Mere om de løb senere.

Hav en skøn weekend : -)